Interviu

E. Volkova ,,Kaip padėti sau susidūrus su sąnarių problemomis”

,,Pateiksiu paprastas, bet veiksmingas priemones, metodus, kurių pagalba turėsite galimybę dirbti su problematiškomis zonomis. Didelė tikimybė, kad dirbdami su žmonėmis turinčiais problemų ar/ir skausmų kelio sąnariuose ir naudodami mano pateiktus metodus, jūs tikrai pastebėsite šių žmonių savijautos pagerėjimą”,- sako ekspertė Elena Volkova.

1. Seminaras „Judesių korekcija. Pėda, kelio ir klubo sąnarys“. Kokios dažniausios su šiomis kūno vietomis susijusios problemos ir jų priežastys? Ar vien koreguojant judesius, galima išgydyti ligas, sąnarių skausmus, atstatyti jų funkcijas?
Seminaro „Pėda, kelio sąnarys, dubuo“ pagrindas – kiekvienos dalies biomechanikos išstudijavimas atskirai ir šių dalių vienos su kita integracija. Kaip jau minėjau anksčiau, nebūna problemos dėl vienos kūno dalies. Visada vienos zonos problema susijusi su arčiausiai esančia zona ir ne tik. Tai turės įtakos visoje grandyje. Todėl, vienareikšmiškai, šio seminaro metu dalyviai išmoks matyti tas sąsajas, ryšius, kuomet kelio sąnario bėda nebūtinai yra kelio problemos priežastis. Galbūt priežastis sustabarėjusi pėda arba atvirkščiai nejudraus klubo pasekmė. Vienos srities būklės gerinimas, žinoma, įtakos ir gerins kitos srities būklę. Mes neturime tikslų gydyti ligas ar išlaisvinti žmones iš sąnarių skausmų ir pan. Mes siekiame gerinti biomechaniką, o su jos pagerėjimu siekiame optimalaus krūvio paskirstymo kūne. Nes skausmas, ypatingai skausmas judesio metu, pirmiausia ir yra ženklas mums, jog tam tikri audiniai perkraunami. Visos priemonės, kurių žmonės griebiasi atsiradus skausmui, tokios kaip madingasis teipavimas, miofascijinis atpalaidavimas ar kitos priemonės, kurių šiuo metu tikrai labai daug, visos jos tikrai veiksmingos. Tačiau tikslingas judesys, taikliai nukreiptas į tikslą, palaipsniui sumažina krūvį ir jį „perkrausto“, grąžina ten, kur jis ir turi pasiskirstyti. Tai ką mes atliekame galbūt nėra tokio greito veikimo, kaip pavyzdžiui osteopatija ar manualinė terapija, tačiau tai yra ilgalaikis indėlis į sveiką ateitį. Jeigu mes skausmą tik „kupiravome“ pašalinome, tačiau neatstatėme sveiko judesio, tuomet skausmas sugrįš. Nebūtinai jis sugrįš ten pat, jis gali sugrįžti į bet kurią kitą vietą, todėl kad krūvis vis dar nėra paskirstytas tolygiai ir kažkur vis dar yra perkrova. Na, o jei mes pagerinsime judesį, mes sutvirtinsime judėjimo įgūdžius ir įgausime galimybę judėti ir mėgautis judėjimu ateityje. Galėsim bėgioti, šokinėti, pritūpti ir tuo pačiu nebebūsime traumos rizikos zonoje.
Pagrindinės problemos, kurias nagrinėsime seminaro metu, tai plokščia pėda, taip pat standi supinuota pėda, mūsų keliai valgus ir varus, bei užspaustas, nejudrus klubo sąnarys – galima sakyti, jog tai šiuolaikinio žmogaus, nepriklausomai ar moters, ar vyro, top problema. Pabandysim nors šiek tiek pagvildenti šią temą. Pateiksiu paprastas, bet veiksmingas priemones, metodus, kurių pagalba turėsite galimybę dirbti su šiomis problematiškomis zonomis. Didelė tikimybė, kad dirbdami su žmonėmis turinčiais problemų ar/ir skausmų kelio sąnariuose ir naudodami mano pateiktus metodus, jūs tikrai pastebėsite šių žmonių savijautos pagerėjimą.

2. Viena iš Jūsų specializacijų – Pilates užsiėmimai. Kodėl susidomėjote šia metodika? Kokie pagrindiniai jos privalumai, nauda sveikatai ir gyvenimo kokybei?
Holistinis požiūris, tai pagrindinis Pilates treniruotės skiriamasis bruožas, kuris yra svarbus man. Verčiant į žmonių kalbą, tai reikštų visuminį požiūrį. Ką gi tai reiškia? Tai reiškia, kad mes nenarstome kūno atskiromis dalimis ir netiriame kurios nors kūno dalies problemos kaip atskiros problemos. Mes tiriame visą kūną. Ir teigiame, kad kokią problemą žmogus beturėtų, tai atsispindi visame jo kūne. Mūsų kūnas lyg tam tikra matrica kaupianti savyje ne tik informaciją, bet ir pakitimus, kurie įvyko po traumos ar dėl laikysenos pasikeitimo. Dažnai būna, jog žmogus ateina ir skundžiasi kažkokiais skausmais, laikysenos pakitimais. Žinoma, jis tikisi, jog treniruotės metu visas dėmesys bus skiriamas skaudamai sričiai, tarkim kelio sąnariui ar juosmeninei daliai. Tačiau Pilates siūlo visuminį priėjimo būdą dirbant su visu kūnu. Ir ne šiaip dirbant, o paisant tam tikrų principų, kurie kaip tik ir užveda neįtikėtinas kūno transformacijas. Po daugelio darbo su Pilates metodu metų aš tiesiog žaviuosi tuo, kaip šis metodas veikia. Esu laiminga ir įkvėpta šio metodo. Matau, kaip Pilates veikia ir kokie nuostabūs jo privalumai, lyginant su daugeliu vakarietiškų metodų, kuriuose viskas atskiriama. Atskirai pagydysim petį, po to atskirai pagydysim dubenį… Taip pat ir treniruotėse: šiandien pečių diena, rytoj kojų ir t.t. O vientisumo kūne ir nėra. Kaip, visgi, svarbu būtent atkurti tą kūno vientisumą, nes šiuolaikiniai žmonės ateinantys pas mus sportuoti – „išsibarstę“. Žinoma, rankos kojos jų savo vietose, bet šie žmonės negali sąmoningai savo kūno dalimis naudotis kaip vientisu visuminiu mechanizmu. Tai įmanoma ir to reikia. Mes taip sukurti. Mūsų kūnas juk neveikia kažkokiomis atskiromis dalimis. Kasdienybėje, sporte ar bet kokioje užduotyje jis atlieka įvairius judesius, per visos struktūros pajungimą ir panaudojimą, visos viso kūno fascijinės matricos įjungimą. Mūsų kūnas labai mėgsta krūvio paskirstymą visiems segmentams. Tuomet mes nepavargstam, išsaugom sveikatą ir gerinam ją, gerinam laikyseną ir judesių atlikimą. Tuomet ir gyvenimo kokybė gerėja, daugėja energijos, kinta veido spalva, išlieka jaunystė. Klientai užsiimantys Pilates‘u pastebi begales teigiamų pokyčių. Bet būtent Teisingu Pilates‘u. Dideliam nusivylimui, per daugelį metų, visame pasaulyje Pilates įgijo ne tik tikrų, fundamentiniais principais besiremiančių mokyklų, bet ir, pavadinčiau, vienadienių mokyklų. Ir yra labai mažai Pilates mokytojų, kurie treniruoja dramatiškuoju, visuminiu būdu ir pateikia tokią treniruotę, kuri iš tiesų paleidžia kūno transformacinius procesus. Žmonės sako, jog po Pilates užsiėmimo jie jaučiasi kitaip, kuomet žmogus iš tikrųjų keičiasi ir kūnas reaguoja palaipsniui kurdamas labai tikslius pokyčius. Daugelis jaučiasi lengvesni, pasikeičia judėjimo pojūčiai, bendra savijauta. Tai ne šiaip darbo su raumenų grupėmis metodas ar darbas stiprinant raumenis, ar lankstumo gerinimo metodas. Šis metodas veikia atstatydamas ir subalansuodamas visą kūną. Tame jo unikalumas. Gyvenimui Pilates yra svarbus, nes jį mes galime perkelti į gyvenimą. Gyvenime mes judame tikslingai. Visuomet naudojame savo kūną kaip visumą. Todėl Pilates, kaip niekas kitas turi tiesioginį ryšį su kasdienybe. Yra sportas ir mes negalime nuginčyti funkcinių treniruočių, treniruočių su giriomis, kovos menų ar kitų sporto šakų. Bet jeigu imame paprasto žmogaus kasdienybę, tuomet Pilates idealiai tinkanti rūšis.

3. Ką patartumėte tiek žmonėms, tiek treneriams, siekiantiems sveikatinti savo klientus ir ne koreguoti judesius po traumų, o užkirsti kelią skausmams, sutrikimams – kokių veiksmų svarbiausia imtis, kad užkirstume kelią sąnarių problemoms? Kas naudingiausia profilaktiškai?
Sukonkretinant, gal šiek tiek pasikartosiu, kad turi būti optimaliai paskirstytas krūvis. Sąnarys turi gauti tolygų krūvį. Jei mes kurią nors sąnario dalį perkrauname, pvz.: meniską ar kurį nors raištį, tai anksčiau ar vėliau toje vietoje susikoncentruoja įtampa, kuri palaipsniui perauga į skausminį signalą ir mūsų nervų sistema jį užfiksuoja. Rezultate žmogus gauna traumą arba dėl skausmo nebegali užsiimti sau įprasta fizine veikla. Tad mūsų, trenerių užduotis testuoti klientų judesius ir aptikti tas sritis, kuriose neteisingai paskirstomas krūvis. Tai mūsų tikslas, mūsų ekspertizė.

4. Kokias klaidas žmonės daro kasdienybėje, kurios vėliau gali sukelti sąnarių problemų – kiek svarbi avalynė, sėdėjimo darbe pozicija, pertraukų dažnumas, ar natūraliai kiekvienas jaučiame kaip teisingai atlikti įprastus judesius – lipti iš lovos, lipti laiptais, eiti, bėgti, ar net ir čia darome klaidų?
Pabandysiu trumpai sudėlioti savo rekomendacijas sveikatos išsaugojimui kasdienėje veikloje. Pradėkime nuo avalynės, kadangi tai gana svarbu. Mums visiems atrodo, jog avalynė, pirmiausia, turi būti graži ir madinga. Ir visiškai pamirštame, jog mūsų pėda apdovanota neįtikėtinu mobilumu, ji turi patenkinti kūno atramos ir amortizacijos poreikius. Ta avalynė, kurią mes dėvime, toli gražu, neatitinka šių reikalavimų. Tai visiškai nereiškia, kad aš jums siūlau išmesti visą turimą madingą avalyne, visus aukštakulnius. Aš tik siūlau, esant galimybei, nusiauti tokią avalynę. Ar po pusdienio dėvėjimo, po darbo, persiauti minkštesne, patogesne avalyne, pvz.: sportiniais bateliais. Tai bus didelis indėlis į jūsų sveikatą. Reikėtų įsidėmėti, jog pėda nėra šiaip tik pėda, tai jūsų atrama. Jeigu pėda kenčia, prasideda tam tikri uždegiminiai procesai ar tam tikri degeneraciniai pokyčiai joje, tai 100%, kad šie pokyčiai atsispindės visame kūne. Dėl skausmo pėdoje gali atsirasti kompensacija juosmeniu ar kaklu, t.y. jūs galite netgi nesuprasti, kad kaklo skausmas atsirado būtent dėl netinkamos pėdos funkcijos. Taigi, tinkamai pasirinkta avalynė, vienareikšmiškai, labai didelė pagalba išsaugant viso kūno sveikatą.
Sėdimas darbas, sėdima padėtis darbe. Tai jau duotybė ir net nebediskutuotina. Jei anksčiau būdavo dar kažkokių diskusijų, tai dabar jau net nebediskutuojama dėl to, nes tai būtinybė. Sėdėjom, sėdim, sėdėsim ir greičiausiai sėdėsim dar daugiau. Taigi, ką aš rekomenduoju savo klientams. Bent jau kas 20-30 min. būtinai atsistoti ir būtinai leisti audiniams atsistatyti, t.y. pastovėti bent keletą minučių. Sėdėdami užspaudžiame kraujagysles, nervinius audinius, fascijinius audinius, sutrikdome jų maitinimą, kraujotaką ir tuo pačiu sveiką propriocepciją. Tad jeigu kas 20-30 min. atsistosite ir pabūsite keletą minučių, tai ženkliai pagerins jūsų audinių būklę.
Pratimai? Manau, kad ateityje išmanūs darbdaviai susimąstys, jog vien sporto klubo žmogui neužtenka. Būtų puiku, jei įmonės besirūpinančios savo darbuotojais įrengtų patalpas darbovietėje, kuriose darbuotojai galėtų eiti išsijudinti. Tai nebūtų intensyvaus sporto patalpos, tai būtų vieta, kur žmogus atėjęs galėtų atlikti elementarius judesius, pvz.: pratimai iš Pilates sistemos arba iš Feldenkrais sistemos. Patys paprasčiausi pratimai nuimantys įtampą, stuburo ir kaklo įtampą. Gaila, bet kolkas manau, kad toks projektas iš fantastikos srities. Idealiausiu atveju, tokios patalpos turėtų atsirasti ir viešose vietose, pvz.: oro uoste. Prieš įsėdant į lėktuvą 9 valandoms, žinoma, aš mieliau eičiau ir 20 minučių pasimankštinčiau vietoje sėdėjimo laukimo salėje.
Kalbant apie klaidas, dažniausiai pasitaikančias mūsų kasdienybėje, norėčiau paminėti staigų gyvenimo būdo pakeitimą. Sugalvoja žmogus, kad nuo pirmadienio pradeda bėgioti. Tai blogiausia, ką jūs galite nuspręsti savo sąnariams. Svarbu suprasti, kad krūvis turi didėti palaipsniui. Pradėti reiktų nuo mažo ir švelnaus krūvio, tokio kaip paprastas ėjimas. Vėliau jau galimas lengvas bėgimas. Ir taip po truputį, palaipsniui didinat laiko trukmę, stebint organizmo reakcijas ir nepatiriant jokio diskomforto. Žinau, kad žmonės būna impulsyvūs. Tai sportuoja, tai meta ir tai tikrai nėra geras pasirinkimas. Idealiausia, kai jūs nusprendžiate, kad judesys yra neatsiejama jūsų gyvenimo dalis. Jūs kasdien įtraukiate judesį į savo kasdienę veiklą. Tebunie tai lengvi tempimo pratimėliai ryte dar neišlipus iš lovos ar lengvi rytiniai pratimėliai ant kilimėlio, užimantys vos 5 minutes, ar vakare nusprendėte atlikti lengvus tempimo pratimus, o gal visą dieną dirbote sėdėdami, todėl dabar nusprendėte palaipioti laiptais. Jūs imatės atsakomybės savarankiškai kontroliuoti savo aktyvumą. Ir nelaukiate pirmadienio ar sporto klubo abonemento įsigijimo. Jūs čia ir dabar, kiekvieną dieną įtraukiate judesį į savo gyvenimą. Kitokiu atveju degeneraciniai procesai palaipsniui ir neišvengiamai progresuoja mūsų kūne. Jei 20-25 metų tai neaktualu, patikėkite manimi, prasidedant 40-čiai visa tai tampa problema. Ir jeigu atsibundam ir susimąstom tik 40-ties, tai daugelis procesų jau būna negrįžtamai pažengę. Treneriams žinoma, jog tokiu atveju, kai kūnas buvo apleistas, ateityje įmanoma tik palaikyti esamą būklę ir sutelkti visas pastangas neleisti kūnui irti. Žinoma, labai gaila, kai taip nutinka, nes pradėjus kūnu rūpintis laiku, viso to būtų galima išvengti ir ženkliai pagerinti būklę.

5. Kokie pratimai geriausiai stiprina apatinę kūno dalį?
Žinoma – pritūpimai. Kodėl pritūpimai? Nes tai tradicinis žmogiškas judesys, jį mes darėme tūkstančius, tūkstančius tūkstančių metų. Tik mes neatlikinėjom pritūpimų kaip pratimų, mes tiesiog leidomės žemyn ir stojomės, kilom aukštyn, leidomės ir kilom. Mūsų gyvenimas buvo susietas su tam tikra išgyvenimo veikla, kuri įtakojo judesį žemyn ir į viršų. Todėl taip, jei rinktis iš pratimų top sąrašo, tai pritūpimas būtų pats geriausias. Kitas klausimas, kokia jūsų kelių būklė. Tačiau šio pratimo yra begalės modifikacijų, tad belieka išsirinkti tą variantą, kuris jums bus komfortiškas ir daryti jį kasdien.

6. Kokios technikos Jums pačiai padeda jausti stiprų ryšį su savo kūnu, įsiklausyti į jo signalus ir atliepti jo poreikius?
Aš klausau savęs, iš tiesų klausau savęs. Aš neturiu sudėliotos, kaip daugelis mano, suplanuotos programos. Kad štai, tris kartus per savaitę, tam tikru laiku, tiksliai suplanuota treniruotė, treniruotė pagal sudarytą planą, ateinu, atsigulu ir pradedu daryti. Ne, tokio dalyko nėra. Aš klausau savęs, ko šiandieną mano kūnas nori. Gal šiandien mano kūnas nori pasiridenimo ant volo, o gal prašosi pamasažuojamas kamuoliuku krūtinės srityje, o gal kaklas tiesiog reikalauja užsiimti juo. Aš klausausi, kuri kūno dalis prašo, kad aš su ja pabendraučiau, kad vienu ar kitu švelniu metodu paveikčiau būtent tą sritį. Ir tai visada man suteikia patį geriausią efektą. Žinoma, aš esu bandžiusi pasiduoti naujovėms, pavyzdžiui, randi kažką įdomaus: „O, reikia išbandyti!“ Bet ne – ne tai. Visgi, jei pradedi lyg nuo nulio, pradžioje save nuskanuodamas ir bandydamas išgirsti, kur ir kokia kūno dalis prašosi mano dėmesio ir jei iš tiesų aš paklausau savęs bei poveikio priemones nukreipiu tinkama linkme, tuomet gaunu nuostabų rezultatą, kūno išsilaisvinimą, atsipalaidavimą, esant poreikiui ir kūno tonuso pakėlimą. Kūnas man dėkoja!
Iš metodikų man labai patinka PrePilates blokas iš Polestar. Jame naudojama labai daug pratimų iš Feldenkrais sistemos. Tai tokia Feldenkrais ir Pilates sistemų sanplaika, kuomet atliekami švelnūs ir ramūs judesiai, kurie pagrinde atpalaiduoja fascijas ir atveda į visiško kontakto būseną, kai jūs iš tiesų girdite savo kūną. Ir jeigu jūs iš tikrųjų jį girdite, jums tikrai pavyks parinkti tokį krūvį, koks jums šiandien ir yra reikalingas.

7. Ką patartumėte tiems, kurie nori gerinti savo santykį su kūnu, didinti sąmoningumą jo atžvilgiu – nuo ko pradėti?
Sunkus klausimas. Aš, matyt, jau minėjau, kad šiuo metu yra labai daug įvairiausių sistemų ir metodikų. Ir blogiausia, ką aš dabar galėčiau padaryti, būtų kurios nors iš jų rekomendacija. Nes 100%, kad kažkam toji sistema puikiai tiks ir patiks, o kažkam bus visiškai nereikalinga, o tinkama visai kita. Todėl kaip tik norėčiau paraginti nebijoti ir kartais leistis į eksperimentą. Galbūt moteriai, kuriai sukako 40, 50 ar 60 patarčiau nebijoti ir apsilankyti kokiame nors šokių klube ir pabandyti išmokti naujo šokio. Vyrams galbūt patarčiau nebijoti, nejausti gėdos, negalvoti ką kas pagalvos ar pasakys ir apsilankyti, išbandyti Pilates užsiėmimą. Šiuo metu atsiradę tikrai daug funkcinių treniruočių krypčių, kurių metu taip pat skatinamas sąmoningumas ir įsiklausymas į kūną, kvalifikuotas požiūris. Kodėl gi nepabandžius? Linkstu link to, jog nereikia sekti patarimais, kas kam padėjo ar nepadėjo, o kaip tik atvirkščiai, apsidairyti ir pamatyti, kad dabar visai kiti laikai. Nuostabūs laikai, kuomet aplink mus šitiek visko įdomaus. Tiek skirtingų, įdomių ir profesionalių studijų ir tiek įvairių įdomių sporto klubų. Būtų gaila atimti iš savęs galimybę atrasti tai, kas įkrauna, kas patinka ir kūnas į tai atliepia. Todėl aš rekomenduoju apsidairyti, apsižiūrėti ir bandyti skirtingus dalykus. Sau aš išsirinkau tai, kas man suteikia savivokos, kas leidžia man gana giliai panirti į save. Tačiau tai įvyko tikrai ne ankstyvame amžiuje. Tik būdama maždaug 40-ties aš supratau, ko aš iš tiesų noriu. Kas žino, galbūt šiame amžiaus tarpsnyje, man kaip tik to ir reikia. 30-ties labai mėgau treniruoklių salę ir jėgos treniruotes. 25-erių man fanatiškai patiko šokiai. Todėl manau, kad ta patirtis mums labai reikalinga. Skirtinga patirtis ir iš vienos krypties, ir iš kitos krypties. Galbūt rinkdami skirtingas patirtis mes ir įgauname savo vientisumą, harmoniškumą, tą tikrąją sveikatos būseną, kuomet sveikata ne tik figūra, vizualus jūsų suvokimas, bet ir vidinė tikrosios harmonijos ir ryšio su vidiniu pasauliu būsena. Kai vidus iš tiesų dera su jūsų išore.

Dalintis

Seminarų kalendorius

Konvencija

+

NAUJIENLAIŠKIO PRENUMERATA

Registruokitės ir gaukite naujienas ir seminarų pasiūlymus pirmieji!

Palaukite...

Dėkojame, kad užsiregistravote AEROMIX naujienlaiškiui!