Straipsniai

Užkandžiauti negalima riboti. Kur dėti kablelį?

Yra žmonių, valgančių vieną kartą per dieną: ryte pradeda, vakare baigia. Vieni dietologai teigia, kad reikia valgyti 3 kartus per dieną, kiti – 5 kartus. O tarp maitinimų dar siūlomi užkandžiai. Tiesa, užkandžiai netyčia „įsiterpia“ į mūsų gyvenimą, taip sugadindami visą dietos dienotvarkę, kurios atidžiai laikėmės savaitę ar mėnesį.

Mitybos planas – tik individualus

Dietologas Edvard Grišin sako, kad sudarant mitybos planą, reikia atsižvelgti į propaguojamą gyvenimo būdą, darbo pobūdį ir į sveikatos būklę.

„Yra atlikta gausybė tyrimų kiekvieno valgymo būdo atveju. Visi jie turi savo teigiamų ir neigiamų savybių, todėl nėra vieno atsakymo, kokie mitybos įpročiai yra svarbesni“, – pasakoja dietologas.

Pasak dietologo, dažnas užkandžiavimas nėra blogas dalykas, jeigu į visą tai žvelgiama sąmoningai: koks fizinis aktyvumas dienos metu, sėdimas ar fizinis darbas, kokios papildomos veiklos. Ir pagal tai yra subalansuojamas mitybos planas, atsižvelgiant į maistines medžiagas. Ar užkandžiai taps priešu, viską parodys suvartoto maisto kiekio energetinė vertė.

Sveiki užkandžiai – mitas?

Nepaisant lietuviams įprastų sočių pusryčių, laukdami pietų žmonės užkandžiauja: saldumynai ar bandelės prie rytinės kavos, riešutai, kad „užtildytumėm alkio kirminą“. Dietologas E. Grišin atkreipia dėmesį, kad visi maisto produktai turi energetinę vertę, kuri sudaro visos dienos racioną.

„Dar viena problema, su kuria susiduriama užkandžiaujant: maži maisto kiekiai yra dažnai nepastebimi mūsų proto. Mes nejaučiame sotumo jausmo, todėl greitai išalkstame bei griebiamės kito kąsnio“, – perspėja dietologas.

„Nėra „sveikų“ ar „nesveikų“ užkandžių. Žmogaus mitybos būdas gali būti ,,sveikas“ arba ,,nesveikas“ , o maisto produktai tarpusavyje skiriasi savo maistinių medžiagų kiekiais. Viskas priklauso nuo to, kas buvo suvalgyta pusryčiams ar bus valgoma pietums – pagal tai ir reikėtų pasirinkti užkandžius, o ne koncentruotis ties vienu patiekalu“, – dėsto savo požiūrį Edvard Grišin.

Skubantiems užkandžiai būtini

Bet vis dėlto užkandžių neišvengsime: ryte nespėjome papusryčiauti, vėlai vakare pasilikome darbe, prieš sportą nespėjome pavalgyti, todėl pasportavę jaučiamės alkani ir pikti.

Dietologas rekomenduoja aktyvaus gyvenimo šalininkus visuomet turėti mėgiamų ir naudingų užkandžių, kuriuose netruktų baltymų, skaidulų, natūralaus cukraus. Žinoma, tokių užkandžių, kurie neužimtų daug vietos krepšyje ar rankinėje! Tokiu atveju puikiai tinka džiovinti šaltyje (liofilizuoti) uogos, vaisiai, netgi daržovės, taip pat riešutai ar baltyminiai batonėliai.

Pasak E. Grišin, sportuojantiems ar skubantiems asmenims, o taip pat ir vaikams, derėtų labiau atkreipti dėmesį į tai, ką valgo ir kiek valgo.

„Svarbu koncentruotis į pilnavertį maistą, vengti greito maisto, pusfabrikačių,“ – papildo dietologas. – „Per dieną reikėtų suvalgyti nors 3-4 porcijas daržovių ir 2-3 porcijas vaisių. Šiuo metu prekyboje atsiranda vis daugiau natūralių, be pridėtinio cukraus gaminamų vaisių ir daržovių produktų: daržovių traškučiai, liofilizuotos uogos, vaisiai bei daržovės, daržovių ir uogų milteliai, kuriuos galime bertis į jogurtus, košes, troškinius kartu suteikiant patiekalui naują skonį.“

Dalintis

Seminarų kalendorius

Konvencija

+

NAUJIENLAIŠKIO PRENUMERATA

Registruokitės ir gaukite naujienas ir seminarų pasiūlymus pirmieji!

Palaukite...

Dėkojame, kad užsiregistravote AEROMIX naujienlaiškiui!