Jau ne vienerius metus Lietuvos sporto klubuose labai trūksta grupinių užsiėmimų trenerių. Specialistų, kurie norėtų ir galėtų dirbti ne tik individualiai ar su keletu žmonių, bet vesti treniruotes grupinių užsiėmimų salėse, atliekant pratimus tik pagal muziką, tam tikrą tempą, atliekant choreografiją ar jėgos pratimus pagal ritmą, šokant įvairiu šokių stiliumi, kai grupėje yra 20-30 žmonių ir visi juda vienu ritmu.
Fitneso mokymų centras „Aeromix“ sporto klubus ragina saugoti trenerius ,,senjorus“, kurie grupines treniruotes veda jau 15-20 metų, o jaunus, karjerą pradedančius trenerius ar dar tik svarstančius apie darbą sveikatingumo srityje žmones kviečia atkreipti dėmesį į grupinių užsiėmimų trenerio specializaciją.
Plačiau apie grupines treniruotes ir šiam darbui reikalingas žinias, įgūdžius bei vienintelį Lietuvoje Grupinių užsiėmimų trenerių kursą pasakoja „Aeromix“ bendraįkūrėja, daugiau nei 25 metus sėkmingai grupinius užsiėmimus vedanti trenerė Renata Leganovič.
Jei dauguma trenerių renkasi asmeninių treniruočių kryptį, gal ir sportuojantiems žmonėms dabar patrauklesnės asmeninės treniruotės? Ar šiuo metu pastebimas didelis grupinių užsiėmimų poreikis?
Jaučiamas grupinių užsiėmimų poreikio augimas. Klientai nori šokti, atsipalaiduoti žmonių grupėje, bendrauti. Tikiu, kad tokių treniruočių populiarumas tik didės. Sveikatingumo srityje, kaip ir kitose, mados apsuka laiko ratą ir grįžta. Suprantama, žmonės skirtingi, ir mėgstantys tik individualų darbą gali niekada neužsukti į grupinių užsiėmimų salę. Kiekvienas renkasi treniruotes pagal asmeninius poreikius. Tačiau nemažai daliai žmonių labiau patinka grupiniai užsiėmimai ir galimybė sportuoti su bendraminčiais, judant pagal gerą muziką. Grupė žmonių, charizmatiškas, profesionalus treneris, pasitenkinimas treniruote ir motyvuojanti aplinka skatina grįžti ir tęsti.
Grupiniai užsiėmimai ne tik smagūs, muzikalūs ir pakraunantys gera energija, bet ir labai naudingi. Šios treniruotės gerina širdies ir kvėpavimo sistemų darbą, degina riebalus bei didina ištvermę, gerina raumenų koordinaciją, padeda tobulinti judesių techniką, stilių, raišką, stiprina kūno sąmoningumą. Žmonės siekia ne tik rezultato, bet ir gerai, smagiai praleisti laiką, tad sporto klubams tikrai verta savo tvarkaraščiuose turėti ir grupinius užsiėmimus su muzika.
Siekiant tapti profesionaliu grupinių treniruočių treneriu ir sėkmingai dirbti, reikia nemažai investuoti į save, profesinį tobulėjimą, skirti laiko, finansų. Kodėl verta rinktis grupinių užsiėmimų trenerio specializaciją? Kuo ji galėtų būti patrauklesnė, įdomesnė lyginant su asmeninėmis treniruotėmis?
Per visus mūsų veiklos metus organizuojant seminarus, jau 25 metus, būtent įvairių krypčių grupinių užsiėmimų trenerių paklausa yra pati didžiausia. Tarp jų ir pilates instruktorių. Grupinių užsiėmimų treneriai itin laukiami sporto klubuose, nuolat jaučiamas trūkumas, nes jie universalūs. Tokie darbuotojai neša didelę pridėtinę vertę ir sporto klubui, ir bendruomenei – prireikus, gali užpildyti visus tarpus, organizuoti sporto klubų renginius, vykdyti įvairiausius sveikatingumo projektus.
Jokiu būdu nenoriu nuvertinti asmeninių trenerių, tačiau jų šiuo metu rinkoje yra gerokai daugiau. Vertinu kiekvieno trenerio darbą. Pažįstu nemažai grupinių užsiėmimų trenerių, kurie papildomai baigę asmeninio trenerio kursus paraleliai veda ir asmenines treniruotes, bet kol kas neteko sutikti nei vieno asmeninio trenerio, kuris greta individualių treniruočių vestų ir grupinius užsiėmimus. Taip pat pastebiu, kad grupinių užsiėmimų treneriai mėgsta akcentuoti amžių ir mano, jog vesti grupines treniruotes gali tik jauni, energingi treneriai, dėl to ilgai neužsibūna šioje srityje. Galiu paneigti šį mitą. Šiuo metu grupines treniruotes dažniausiai veda ilgametę patirtį turintys treneriai. Žinoma, krūvis šiek tiek mažesnis, skiriasi treniruočių pobūdis ir intensyvumas, jas galima diferencijuoti, adaptuoti. Socialinėje erdvėje pastebiu, kad atgimsta „Step“ treniruotės, kurias veda patyrę treneriai. Dauguma jų dar turi pavydėtino ,,parako“ ir yra pavyzdys jaunimui.
Kokių asmeninių savybių ir profesinių gebėjimų reikia siekiant tapti geru, profesionaliu grupinių užsiėmimų treneriu?
Reikalinga nepriekaištinga judesių technika, puikūs praktiniai įgūdžiai, gebėjimas valdyti grupę žmonių ir organizuoti treniruotę, duoti aiškias vizualines ir verbalines komandas. Svarbu puikiai išmanyti mokymo metodus, pedagoginį procesą ir sėkmingai taikyti praktikoje, reikia tobulai girdėti muziką ir mokėti dirbti pagal ją, išmanyti psichologinius ir fiziologinius aspektus ir, svarbiausia, mylėti žmones, atsiduoti savo darbui. Ši sritis nėra lengva, reikia mokytis ne tik anatomijos, fiziologijos ir psichologijos pagrindų, bet ir suprasti treniruočių specifiką, taikyti mokymo metodus taip, kad klientai galėtų lengvai pakartoti ir judėti kartu su treneriu tinkamu ritmu be jokio streso.
Reikėtų neužmiršti, jog genialumas slypi paprastume. Buvo laikotarpis, kai treneriai neretai perlenkdavo lazdą itin sudėtingomis choreografijomis ir klientai tiesiog negrįždavo. Visus skatinu taikyti paprastą choreografiją ir gebėti adaptuoti treniruotę pagal klientų pasiruošimo lygį. Svarbu mokėti dozuoti krūvį, gebėti pradėti nuo paprastų dalykų, mokėti prisijaukinti žmones, o ne juos išgąsdinti savo sudėtingomis choreografijomis, sunkiais pratimais.
Organizuojame įvairius seminarus, skirtus asmeniniams treneriams, kineziterapeutams, sveikatos specialistams. Tačiau į seminarus, skirtus grupinių užsiėmimų treneriams, susirenka treneriai, trykštantys energija, jie ,,kelia stogą“ seminarų metu. Tiesiog gniaužia kvapą, kaip jie visi įsijautę juda vienu ritmu ir tai daro visą dieną! Tai ir yra išskirtinumas – ne kiekvienas treneris gali vesti tokio pobūdžio treniruotes, pirmiausiai turi atitikti jo paties temperamentą, prigimtį, asmenines savybes.
Kokio dydžio grupės yra optimaliausios grupinėms treniruotėms – kad pakaktų ir individualaus dėmesio, ir įkvėpimo bei geros sportinės nuotaikos judant kartu?
Grupės dydis gali būti įvairus, tik treneris profesionalas geba individualizuoti, diferencijuoti dėmesį ir, patikėkite, jo visiems užtenka. Sutinku, kuo daugiau žmonių, tuo sunkiau valdyti grupę, tačiau man asmeniškai – atvirkščiai, kuo daugiau žmonių, tuo didesnė motyvacija vesti treniruotes. Daugiau atsakomybės – daugiau adrenalino. Mokyti ir stebėti savo klientų augimą man yra didžiausias pasitenkinimas. Taip, pradžioje treneris turi atlikti didžiulį darbą, išmokyti žmones judesių technikos, supažindinti su baziniais žingsneliais, pradėti nuo paprastų dalykų, užmegzti su grupe ryšį. Kai visą šį darbą atlieki, rezultatai tarsi sniego gniūžtė didėja ir stiprėja savaime. Tik trenerio kompetencija užtikrina treniruotės sėkmę, todėl būtina mokytis ir nuolat stiprinti savo kompetencijas, kelti kvalifikaciją. Svarbiausia , kad žmogus patirtų sėkmę, įgautų įkvėpimo judėti ir sugrįžtų sportuoti.
Būtent nuo grupinių užsiėmimų trenerio kurso prieš 25 metus pradėjote savo veiklą? Kaip keitėsi kursas ir pats grupinių užsiėmimų trenerio darbas per tiek metų?
Prieš 25 metus Lietuvoje buvo pati sveikatingumo kelio pradžia. Tik atsidarinėjo sporto klubai, o vienos populiariausių treniruočių ir buvo grupiniai užsiėmimai. Treneriams nebuvo kito pasirinkimo kaip mokytis ir vesti šias treniruotes. Labai trūko informacijos. Tuo metu ir man pačiai trūko žinių, išbandžiau daug metodikų, važinėjome į užsienį mokytis, nes Lietuvoje nebuvo specialistų. Po ilgų bandymų ir išbandymų pradėjome bendradarbiauti su Europos mokykla. Sutapo mūsų matymas, filosofija, buvo aiški mokymų struktūra, metodika, daug specializuotos informacijos. Tuo laikotarpiu ši mokykla vykdė stipriausius
mokymus Europoje. Mokyklos įkūrėjas G. Guillermo Vega turi išskirtinį talentą pateikti informaciją struktūriškai, profesionaliai, aiškiai ir orientuotai į klientą. Gavusios priėjimą prie unikalios informacijos ir įrankių, pradėjome vykdyti ir grupinių užsiėmimų trenerių kursą, kuris nuolat keitėsi. Keitėmės ir mes pačios. Nuolat mokėmės, tobulėjome, ieškojome lengvesnio pateikimo, priėjimo prie dalyvių, atnaujinome programą, adaptavome prie trenerių.
Šiuo metu kurso ,,Grupiniai užsiėmimai“ programa atnaujinta, seminarai orientuoti į praktiką, praktinių įgūdžių formavimą, individualų dėmesį, darbą grupėse. Tai – intensyvus kursas, tačiau prieinamas kiekvienam norinčiam. Jeigu treneris, baigęs kursus sąžiningai praktikuos, naudos įgytus įrankius, vadovausis metodikomis, nuosekliai dirbs, jam tiesiog negali nepasisekti. Turime labai daug sėkmingų mūsų mokinių istorijų. Atsiradus naujoms treniravimo kryptims ir kitokio pobūdžio treniruotėms, išpopuliarėjus asmeninėms treniruotėms, kurį laiką grupiniai užsiėmimai šiek tiek atsitraukė iš sporto klubų, sumažėjo jų populiarumas. Tačiau populiarumo sąvoka negali apibrėžti konkretaus trenerio sėkmės. Konkrečių užsiėmimų populiarumas priklauso tik nuo trenerio kompetencijos ir jo profesionalumo.
Aš pradėjau vesti grupines treniruotes prieš daugiau nei 25 metus, sėkmingai vedu jas ir šiandien. Mano veiklos nepaveikė nei besikeičiantys laikmečiai, nei mados. Žinoma, treniruotes atnaujinu, diferencijuoju, modernizuoju, nuolat mokausi, bet pats svarbiausias dalykas, lemiantis sėkmę, yra tinkama metodika, paprasta choreografija. Treniruotė skirta klientui ir man svarbiausia, kad jis patirtų sėkmę. Būtent tinkamos mokymo metodikos mes mokome seminarų kurse. Kai treneriai ją perpranta, jų laukia didžiulė sėkmė.
Jau 18 metų mes vieninteliai Lietuvoje organizuojame specializuotą kursą ,,Grupinių užsiėmimų treneris“. Sulaukiame puikių atsiliepimų iš baigusių šį kursą. Ne vienas buvęs mokinys atsidarė savo studiją ir sėkmingai dirba lig šiol. Paprastai tie, kurie baigė mokymus, rekomenduoja kursą savo pažįstamiems. Dauguma naujų trenerių ateina mokytis pagal rekomendacijas. Tai mums didžiulis įvertinimas.
Kokie pagrindiniai šio kurso privalumai, išskirtinumai? Ko treneriai gali tikėtis pabaigę?
Treneriai, įvaldę grupinių užsiėmimų metodiką ir sėkmingai vedantys treniruotes, gali tapti plataus profilio specialistais – lengvai organizuoti įvairius projektus, sveikatingumo stovyklas, mankštas. Palaipsniui, pabaigus asmeninio trenerio kursus, treneris gali pereiti į asmeninį treniravimą, tarpusavyje derinti šias veiklas. Pačiam treneriui naudinga, kada jis gali vesti grupinius užsiėmimus ir asmeniškai treniruoti žmones, šios veiklos viena kitą papildo. Tokiu būdu trenerio kompetencijos tik auga, jis tobulėja kaip specialistas, jo paties motyvacija didėja. Teko sutikti nemažai trenerių, anksčiau vedusių intensyvius grupinius užsiėmimus, o šiuo metu pasirinkusius Pilates treniruotes. Jiems žymiai lengviau pakeisti kryptį, nes jau turi praktinius grupinių užsiėmimų vedimo įgūdžius. Tokiu atveju belieka įsisavinti tik patį Pilates metodą.
Kaip manote, ko reikia, kad grupinių užsiėmimų trenerių Lietuvoje daugėtų, kad grupines treniruotes mėgstantys žmonės turėtų iš ko rinktis? Kokios prognozės, kaip galėtų atrodyti grupinių užsiėmimų sektorius po kokių penkerių metų?
Pirmiausia, treneriai turi mokytis, skirti laiko tobulėjimui, turi degti akys iš noro dirbti su žmonėmis. Šiuo metu internetas tiesiog perpildytas informacija. Jaunimui kartais susisuka galva, norisi visko čia ir dabar. Bet trenerio darbe neįmanoma sėkmė per naktį. Norint tapti profesionaliu treneriu reikia į save daug investuoti, tačiau kiekviena investicija atsiperka su kaupu. Gyvenimo tempas greitėja, žmonių sąmoningumas auga, visiems reikia kažkur išsikrauti. Kai kurie vaikščioja, kai kurie bėgioja, dalis žmonių renkasi asmenines treniruotes, dalis medituoja, bet nemažai daliai žmonių priimtiniausias ir tinkamiausias būdas išsikrauti yra grupiniai užsiėmimai. Drįstu teigti, kad grupinių užsiėmimų sektorius atgimsta. Jau dabar juntamas augantis susidomėjimas. Žmonės nori šokti, atsipalaiduoti, jie ieško bendrystės, motyvacijos. Dauguma nori paprastų dalykų – tiesiog jaustis pakylėtai po treniruotės. Linkiu visiems žmonėms išbandyti grupinius užsiėmimus, patirti džiaugsmą treniruotės metu ir tą nepakartojamą jausmą, energijos antplūdį po treniruotės. Treneriams linkiu plėtoti savo kompetencijas ir kryptingai eiti savo pasirinktu keliu.
Artimiausias kursas ,,Grupinių užsiėmimų treneris“ startuos vasario 8
dieną (programa).